Kenangan sewaktu dulu


{Kenangan masa kecik-kecik}


Anda pasti ada kenangan yang tidak
Dapat dilupakan masa kecik-kecik dulukan....

Sebagai contoh,
Saya sendiri.......

Dulu , masa tu....
Umur lingkungan 9 tahun
Taksub sangat dengan Color Magic dan Ding Dang
{Biskut coklat yang kotak doremon tu}

Pendekkan cerita saya amik lah,
Duit Rm50 (mak saya punya)

Zaman dulu rm50 punya lah banyak,
Macam – macam saya beli shopping kat kedai
Asang batu 14 puchong tu…

Bila balik rumah,
Mak Tanya, ada tak amik  duit rm50 !!!
Sebab duit mak hilang.....

Saya cakap tak ada....

Takut punya pasal sanggup menipu,
Budak-budaklah katakan...
Tapi,memang mak tahu saya yang amik....
Apa lagi kena lah rotan....
Sampai berbirat-birat kaki .....

Lepas tu,
saya pulangkan balik, baki duit tu...
Saya letak dalam cawan tempat mak saya
Sorokkan duit Rm 50.00 tu....
(ada kot dalam rm25 baki nya)...
Tanpa pengetahuan mak ....
Konon-kononnya mak tak tahulah tu.....!!!

Tapi,
Memang mak saya tahu,
Sayalah orangnya yang mencuri duit tu...

Moral of the story
Janganlah kita
Jadi pencuri…
Jadilah pencuri hati mak dan ayah….
Pengorbanan mereka terlalu berat dan terlalu luas,
Seluas lautan....

Doakan ibu bapa kita diberikan kesihatan yang baik dan
Dipanjangkan usia.
Sedekahkan surah Al-Fatihah setiap kali selepas solat
Semoga ibu bapa kita dalam lindungan dan dirahmati oleh Allah Swt.

Begitu lah pengakhiran cerita kenangan silam saya.
Kadang-kadang pengajaran mengajar kita
Erti sebuah kasih sayang
Dan perbuatan yang salah jangan diulangi....
Berusahalah ke arah kebaikan....
Terima kasih singgah disini...

haslinyda-umairah.blogspot.com




Comments

  1. bla tgk semua ni...terasa... alahaiiii aku dah tua rupanya...

    ReplyDelete
  2. Kenangan masa lalu dh jadi sejarah.
    Cuma WP X pernah amek duit emak dan abah.
    Kalu perlu mintak, biasanya mereka bagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejarah tidak akan berulang...
      kdg2 tu bercerita jg dgn mak..
      perkara tu menjadikan kita
      lebih tahu dosa dan pahala...
      in shaa allah

      Delete
  3. Saya pun suka pensel warna..kalau boleh dulu nak yang ada 24 warna...bangga betul bila dapat bawak gi sekolah

    ReplyDelete
  4. Kalau dapat pensel warna gini mmg seronok mewarna kan...

    ReplyDelete
  5. Hihi, mcm2 kisah kenakalan kita masa kecik2 kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2
      tu lah,
      jadikan pengajaran
      untuk mendidik anak2..

      Delete
  6. Budak dulu tak sama dgn budak sekarang
    Sekarang mereka rata-rata hidup senang tak perlu nak curi memang sentiasa berduit.. keperluan semua ada

    Apa pun semua tinggal kenangan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Bertugas Di
Klinik Metro Medics Section 26 Shah Alam (Misi Lynn)
Tel No :- 03-51915193 (Klinik) / 0126694148 (whatsapp)
Fax No :-03-51032611
Sebarang Pertanyaan Mengenai Ubat-ubatan
Dan Percutian Saya Boleh bantu anda...
Juga Berkongsi Maklumat Yang Terkini
Stokis Berdaftar Di Rashwealth Group - RS119896
SSM:- SA0392778-K

TERIMA KASIH SINGGAH DI SINI...
لا إله إلا الله محمد رسول الله
LA ILA HA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH.
Tiada Tuhan Melainkan Allah; Muhammad Itu Pesuruh Allah.

ILMU PANDUAN HIDUP
ILMU ITU PELITA HATI
MENCARI KEBAHAGIAN HIDUP
BERNIAGALAH SEIKHLAS HATI